Πάντα γίνετε λόγος για την ευθύνη των πρατηριούχων στη διαμόρφωση των τιμών των καυσίμων, είναι αυτοί που θεωρούνται πάντα ως υπεύθυνοι για την γρήγορη άνοδο και για την καθυστερημένη πτώση των τιμών προς τους καταναλωτές, ποια είναι όμως η αλήθεια;
Πρώτα από όλα οι τιμές των 5-6 προϊόντων (καυσίμων) σε όλα τα πρατήρια του κόσμου (μοναδικό φαινόμενο) είναι ανηρτημένες σε τιμοκατάλογο που φτάνει και τα οκτώ μέτρα έξω από αυτά, επίσης η χώρα μας επέβαλλε την ανάρτηση των λιανικών τιμών και σε ειδικό παρατηρητήριο τιμών στο διαδίκτυο, άρα ο καταναλωτής είναι πληρέστατα πληροφορημένος, αυτό όμως για το οποίο είναι εσκεμμένα παραπληροφορημένος είναι ο τρόπος που διαμορφώνονται οι τιμές μέχρι να φτάσουν στο πρατήριο.
Ενημερώνουμε λοιπόν τους καταναλωτές ότι τις καθημερινές τιμές τις διαμορφώνουν βασικά τα 2 (δύο) διυλιστήρια της χώρας αφού ουσιαστικά σε κανένα πρατηριούχο δεν του επιτρέπετε ούτε να εισάγει ούτε να εξάγει καύσιμο, άρα εν δυνάμει δεν είναι ο πρωταίτιος για το λαθρεμπόριο όπως αφήνουν κάποιοι να εννοηθεί.
Τα είδη των καυσίμων (βενζίνες- πετρέλαιο- υγραέριο) είναι διεθνώς χρηματιστηριακά προϊόντα τα οποία διαπραγματεύονται αυτόνομα, στη χώρα μας δε, λογικά ακολουθούν τις διεθνείς τιμές platts (ανατολικής Μεσογείου). Η αυξομείωση της τιμής του αργού πετρελαίου ( του brent για εμάς) είναι συνήθως μία ένδειξη για τη τάση χωρίς να αποτελεί το απόλυτο κριτήριο όπως σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να λαμβάνεται πάντα υπόψη η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου και πρόχειρα να μετατρέπουμε την αξία του βαρελιού σε ευρώ διότι μπορεί να πέφτει το αργό αλλά να πέφτει και το ευρώ έναντι του δολαρίου έτσι αντί για πτώση να έχουμε ουσιαστικά άνοδο, επίσης μπορεί ένα προϊόν να υποχωρεί και ένα άλλο να ανεβαίνει αποτέλεσμα της διαφορετικής χρηματιστηριακής τους συμπεριφοράς.
Η διακύμανση των τιμών στα πρατήρια ακολουθεί μια πορεία η οποία όταν κάποιος την μελετήσει διαχρονικά και όχι αποσπασματικά θα καταλάβει ότι τα πρατήρια με χρονοκαθυστέρηση με τον ίδιο τρόπο αυξάνουν και μειώνουν τις τιμές τους και όχι με την ημερήσια διακύμανση του αργού πετρελαίου, εξάλλου παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες από τις οποίες αγοράζουν τα πρατήρια μεταβάλλουν τις τιμές τους καθημερινά αυτά μπορεί να διατηρήσουν τις τιμές τους σταθερές για μεγάλο χρονικό διάστημα δουλεύοντας μεσοσταθμικά ιδιαίτερα όταν δεν υπάρχουν ακραίες μεταβολές τιμών. Θέλουμε να τονίσουμε ότι τα περιθώρια κέρδους των πρατηριούχων στη χώρα μας είναι τα μικρότερα της Ευρώπης και ουδόλως συμμετέχουν στις τελικές ακριβές τιμές.
Επίσης είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι τα πρατήρια γρηγορότερα μειώνουν τις τιμές και με μεγαλύτερη καθυστέρηση τις ανεβάζουν παρά του αντιθέτου που χρόνια φρόντισαν να περάσουν στη κοινή γνώμη τα ΜΜΕ, άλλωστε όλες οι τιμές αργού, διυλιστηρίων, πρατηρίων (όχι των εταιρειών εμπορίας) είναι ανηρτημένες στο διαδίκτυο και η αποσπασματική συγκριτική εκμετάλλευση αυτών προέρχεται μόνον από συμπεριφορές λαϊκισμού.
Αυτοί όμως που καθημερινά αναπροσαρμόζουν τις τιμές τους είναι τα 2 διυλιστήρια και οι λίγες πια εταιρείες χονδρικής. Επίσης πρέπει να αναφέρουμε ότι η όποια τελική τιμή υπερχονδρικής προέρχεται από των μέσο όρο των τελευταίων 4 ημερών των platts , που σημαίνει ότι μπορεί μία μέρα να είναι διεθνώς π.χ καθοδική αλλά η μέση τιμή που προέρχεται από ανοδικές προηγούμενες συνεδριάσεις να δώσει ημερήσιο αποτέλεσμα ανοδικό όπως βέβαια με τον αντίστοιχο τρόπο συμβαίνει και το αντίθετο.
Τα διυλιστήρια ανακοινώνουν καθημερινά τις τιμές τους με τις οποίες θεωρητικά προμηθεύουν τις εταιρίες χονδρικής και μέσω αυτών γίνετε η αγορά από τα πρατήρια. Να αναφέρουμε το γεγονός ότι οι τιμές των διυλιστηρίων είναι σχεδόν ίδιες μεταξύ τους, όπως και το αξιοσημείωτο ότι οι εταιρίες χονδρικής παραδόξως δεν ανακοινώνουν τις τιμές τους με την παρακάτω δικαιολογία η οποία αναφέρεται στην ιστοσελίδα του συνδέσμου τους.
«Η πρόταση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) να δημοσιεύονται οι τιμές που πουλάει κάθε Εταιρία σε κάθε πρατήριο, οδηγεί στην ισοπέδωση και εξίσωση των τιμών χονδρικής προς τα κάτω, αλλά όχι υποχρεωτικά και των τιμών λιανικής, αφού αυτές θα συνεχίσουν να διαμορφώνονται ελεύθερα από τους πρατηριούχους. Παρόμοιες πρακτικές, οι οποίες επαναφέρουν «από το παράθυρο» τις περίπου ίδιες για όλους, «αγορανομικές τιμές», αποθαρρύνονται ενεργά σε Ευρωπαϊκό επίπεδο».
Δηλαδή οι εταιρείες χονδρικής αρνούνται (παραδόξως με τις ευλογίες κράτους και επιτροπής ανταγωνισμού) να ανακοινώνουν τις τιμές τους φοβούμενες τον μεταξύ τους ανταγωνισμό όπως άλλωστε καθαρά ομολογούνε, επίσης πρέπει να διευκρινίσουνε γιατί ενώ υπάρχει διαφανής ελευθερία στη διαμόρφωση των λιανικών τιμών να μην υπάρχει διαφάνεια αντίστοιχα και στις δικές τους χονδρικές τιμές.
Να σημειώσουμε ότι από πλευράς διυλιστηρίων (πάλι με την ανοχή της πολιτείας) δεν υπάρχει επίσημος τιμοκατάλογος εκπτώσεων σύμφωνα με τις καταναλώσεις των αγοραστών με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται το φαινόμενο τα πρατήρια να έχουν μεγαλύτερο κόστος αγοράς απευθείας από τα διυλιστήρια από ότι να αγοράσουν από τους ουσιαστικά μεσάζοντες που είναι οι εταιρείες χονδρικής.
Προφανής είναι και η αιτία που συμβαίνει αυτό δεδομένου ότι μέσω των θυγατρικών τους εταιρειών εμπορίας δεν θέλουν να έχουν νέους ανταγωνιστές αυτές. Τα συνεχή δημοσιεύματα του τύπου με αναφορά σε απόψεις ‘’παραγόντων της αγοράς ‘’ συνήθως μας δίνουν να καταλάβουμε ότι είναι οι διαφημιζόμενοι σε αυτά τα μέσα ενημέρωσης, ευθέως ή πλαγίως διότι ο δημοσιογράφος μπορεί να έχει και άλλη σχέση εργασίας .
Η παραπάνω ανάλυση η οποία είναι ένα μικρό αλλά πραγματικό κομμάτι της διακίνησης καυσίμων έχει στόχο την ενημέρωση των καταναλωτών και αυτών που θα προσπαθήσουν να παραπλανήσουν τη κοινή γνώμη όπως έκαναν μέχρι τώρα. Η Ένωση βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ENBEΘ) δηλώνουμε ότι είμαστε εδώ.
Από το Γραφείο Τύπου
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ: Μπορείτε μας εξηγήσετε πως είναι δυνατόν η διαφορά τιμής βενζίνης από Περιοχή Θέρμης και Βασιλικών από πρατήριο Πολυγύρου να είναι κάπου 23-24 λεπτά;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου