4ος ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Από την βράβευση των νικητριών ομάδων του 3ου διαγωνισμού στις εκδηλώσεις του 42ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - Οδηγητή |
Με σύνθημα «Συναγωνιστείτε για ν' ανοίξουμε ένα μονοπάτι για την αλήθεια, για το φως» πραγματοποιείται και φέτος, για τέταρτη χρονιά, ο Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός Συλλογικής και Ερευνητικής Εργασίας της ΚΝΕ και του «Οδηγητή». Χαρακτηριστικό του φετινού διαγωνισμού είναι ότι απλώνεται σε περισσότερα από κάθε άλλη φορά θέματα, που αγγίζουν, όπως έγινε και τις προηγούμενες χρονιές, τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
Τα τρία προηγούμενα χρόνια, ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός αγκαλιάστηκε από τους μαθητές, που, μέσα από συλλογική δουλειά, παρουσίασαν εξαιρετικές εργασίες, με αποτέλεσμα κάθε φορά η κριτική επιτροπή να δηλώνει ότι δυσκολεύεται να ξεχωρίσει αυτές που θα βραβευτούν...
Ζητήματα όπως η παγκόσμια ιστορία και σημαντικές στιγμές της ιστορίας του τόπου όπου μεγαλώνουν οι μαθητές, η επιστήμη, η τεχνολογία και η εξέλιξη του ανθρώπου και της κοινωνίας, ο αθλητισμός, τα ναρκωτικά, ο εθελοντισμός και οι νέες τεχνολογίες, ο φασισμός και η προσφυγιά, η διεισδυτική ματιά στην έμπνευση που άντλησαν και που δίνουν σημαντικά έργα της παγκόσμιας καλλιτεχνικής δημιουργίας, ήταν ανάμεσα στα ζητήματα που άνοιξαν όλα αυτά τα χρόνια ανάμεσα στους μαθητές μέσω της θεματολογίας του διαγωνισμού. Δίνοντας την ευκαιρία σε παιδιά από όλη τη χώρα να ψάξουν και να μάθουν, να ξεδιπλώσουν τους προβληματισμούς τους και να αναζητήσουν την αλήθεια, να επικοινωνήσουν και να μοιραστούν αυτήν τη δουλειά με τους συμμαθητές τους σε τοπικό αλλά και πανελλαδικό επίπεδο, να δουλέψουν συλλογικά αφιερώνοντας τον πολύτιμο ελεύθερο χρόνο τους, με μεράκι και με περιεχόμενο που ξεφεύγει από τα γνωστά «καλούπια». Ο συνδυασμός των παραπάνω στοιχείων είναι άλλωστε αυτό που κάνει το Μαθητικό Διαγωνισμό της ΚΝΕ να ξεχωρίζει.
Για την παρουσίαση των παραπάνω θεμάτων χρησιμοποιήθηκαν από τις ομάδες, με πραγματικά αξιόλογα αποτελέσματα, διάφοροι τρόποι έκφρασης, όπως οι δυνατότητες που δίνουν οι νέες τεχνολογίες, αλλά και αυτοσχέδια θεατρικά σκετς, ζωγραφική, συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, φτιάχτηκαν μικρά ντοκιμαντέρ.
Οι επτά ενότητες του φετινού διαγωνισμού
Τα θέματα του 4ου Πανελλαδικού Μαθητικού Διαγωνισμού Συλλογικής και Ερευνητικής Εργασίας είναι περισσότερα από τα προηγούμενα χρόνια, αφού διαρθρώνονται σε επτά ενότητες που αγγίζουν ενδιαφέροντα ζητήματα και από τις οποίες κάθε ομάδα μαθητών θα μπορεί να επιλέξει τη μία, αξιοποιώντας διάφορες μορφές για την παρουσίασή της. Αναλυτικά οι θεματικές ενότητες είναι οι εξής:
1) «100 χρόνια από την Οκτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση - Μύθοι και πραγματικότητα».
Οι συμμετέχοντες θα αναπτύξουν γύρω από το θέμα ερωτήματα όπως: Πώς φτάσαμε στη σοσιαλιστική επανάσταση; Τι μαθαίνουν οι μαθητές στο σχολείο για το σοσιαλισμό στην ΕΣΣΔ; Τι αναφέρουν τα σχολικά βιβλία; Είναι αυτό η πραγματικότητα; Πώς ζούσε η νεολαία στο σοσιαλισμό; Ποιες ήταν οι κατακτήσεις που είχε ο λαός στις χώρες που οικοδομούνταν σοσιαλισμός;
2) «Ναρκωτικά: Είναι ελευθερία να ψάχνεις τη φυγή;».
Ειδικότερα, οι μαθητές θα αναζητήσουν: Είναι τα ναρκωτικά ελεύθερη επιλογή; Πώς χρησιμοποιήθηκαν ιστορικά; Τι ρόλο παίζουν στη σημερινή κοινωνία; Υπάρχουν σκληρά και μαλακά ναρκωτικά; Σε χώρες όπου νομιμοποιήθηκε η χρήση ναρκωτικών μειώθηκαν τα ποσοστά χρήσης; Μύθοι και αλήθειες για τα ναρκωτικά...
3) «Η συμμετοχή των γυναικών στους εργατικούς λαϊκούς αγώνες».
Σε αυτήν τη θεματική ενότητα, οι ομάδες θα αναζητήσουν απαντήσεις στα ερωτήματα: Πότε οι γυναίκες μπήκαν μαζικά στην παραγωγή; Τι έγινε στις 8 Μάρτη του 1857 στη Νέα Υόρκη; Εργατικοί λαϊκοί αγώνες που σημαδεύτηκαν από τη μαζική συμμετοχή γυναικών. Ιστορίες από την περιοχή μου για την ηρωική δράση γυναικών όλων των ηλικιών (1920 - 1949).
4) «Social Media: Με ένα "like" ομορφαίνει η ζωή...;».
Στο επίκαιρο αυτό θέμα τίθενται ειδικότερα τα ζητήματα: Μύθοι και αλήθειες για τα social media. Πώς χρησιμοποιούνται; Πόσο ελεύθερα κινούμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Χτίζεται μια φιλία μέσω των social media; Πώς επιδρούν τα social media στην κοινωνικοποίηση.
5) «50 χρόνια από το στρατιωτικό πραξικόπημα της 21ης Απρίλη του 1967. Ιστορίες και διδάγματα».
Ερωτήματα που ανοίγουν μέσα από αυτήν τη θεματική ενότητα είναι: Η δράση του μαθητικού κινήματος την περίοδο της δικτατορίας. Ιστορίες και στιγμές από την αντιδικτατορική πάλη του λαού. Η ιστορία λογοκριμένων από τη δικτατορία τραγουδιών ή άλλων έργων Τέχνης. Οι έννοιες δικτατορία - ελευθερία - δημοκρατία και πώς προσεγγίζονται.
6) «Αθλητικό Ρεπορτάζ».
Γύρω από το θέμα του αθλητισμού, θα αναδείξουν θέματα όπως: Ιστορία της ομάδας μου - η ιστορία μιας ομάδας. Η δράση και ο ρόλος των συνδέσμων. Πρωταθλητισμός. Ντόπινγκ. Αθλητισμός: Ανάγκη για όλους ή πολυτέλεια για λίγους; Υπάρχουν οι απαραίτητες αθλητικές εγκαταστάσεις στα σχολεία και τις γειτονιές μας;
7) «Στους κυνηγημένους δίνουμε το χέρι... Η αλληλεγγύη είναι το όπλο των λαών».
Για το θέμα της προσφυγιάς και της μετανάστευσης, οι μαθητές θα ερευνήσουν και θα παρουσιάσουν: Ποια είναι τα αίτια; Μας χωρίζει κάτι με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες ή μας ενώνουν πολλά; Αλληλεγγύη σημαίνει... Διδάγματα από την ιστορία. Μπορεί να μπει τέλος στο φαινόμενο της προσφυγιάς και της μετανάστευσης; Υψώνουμε τείχος στο φασισμό, το ρατσισμό και την ξενοφοβία!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου