Τρίτη 5 Ιουλίου 2016

Μέτρα για την κάλυψη των χιλιάδων αναγκών σε Εκπαιδευτικούς για τη νέα σχολική χρονιά

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ της Κ.Ο. του Κ.Κ.Ε
Προς τον Υπουργό Παιδείας, έρευνας και Θρησκευμάτων
Σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας, ούτε κατά την επόμενη σχολική χρονιά 2016 -2017 θα υπάρξουν μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών που θα καλύπτουν τα χιλιάδες κενά στα σχο-λεία της χώρας, συνεχίζοντας για 6η συνεχόμενη χρονιά τη πολιτική των μηδενικών διορισμών. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ συνεχίζει την τακτική των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Η χρόνια αδιοριστία στην Εκπαίδευση, σε συνδυασμό με τις συνταξιοδοτήσεις, αλλά και τις πολιτικές περιορισμού των εκπαιδευτικών αναγκών, έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στα σχολεία. Χιλιάδες οργανικές θέσεις παραμένουν ακάλυπτες. Τη σχολική χρονιά 2015-2016 περίπου 3.700 κενά συνολικά, σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, έμειναν ακάλυπτα. Τη σχολική χρονιά 2016 – 2017, αν λάβουμε υπόψη τις φετινές προσλήψεις αναπληρωτών, τα κενά που δεν καλύφθηκαν και τις συνταξιοδοτήσεις, θα ξεκινήσει με 27.000 κενά.
Οι μεγάλες ανάγκες που προκύπτουν κάθε χρόνο στα σχολεία καλύπτονται, όχι στο σύνολό τους, αλλά σε ένα βαθμό, από συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι προσλαμβάνονται σε διάφορες φάσεις, από τα τέλη Σεπτέμβρη ως και το Φλεβάρη σε πολλές περιπτώσεις. Το γεγονός αυτό εντείνει το πρόβλημα με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να χάνονται χιλιάδες διδακτικές ώρες από την αρχή της χρονιάς. Ενώ έχει και παιδαγωγικές επιπτώσεις στη σχέση εκπαιδευτικού – μαθητή, ιδιαιτέρα σε μια σειρά ευαίσθητες κατηγορίες (νήπια, πρώτες τάξεις Δημοτικού, Ειδική Αγωγή)
Η κυβερνητικοί σχεδιασμοί έχουν στόχο την επόμενη σχολική χρονιά, 2016 -2017, να υπάρξει δραστική περικοπή των συμβασιούχων εκπαιδευτικών. Προετοιμάζονται χιλιάδες απολύσεις εκπαι-δευτικών, πολλοί από τους οποίους εργάζονται για χρόνια σε καθεστώς ανασφάλειας. Η έλλειψη κρατικών κονδυλίων ,αλλά και η εξάντληση των κονδυλιών του ΕΣΠΑ επιβιώνουν αυτό το γεγονός.
Τα βήματα της κυβέρνησης που θα οδηγήσουν στον περιορισμό, ουσιαστικά στην απόλυση, των συμβασιούχων έχουν προετοιμαστεί μεθοδικά. Γι’ αυτό το λόγο ψήφισε τροπολογία για τα Τμήματα Ένταξης με σκοπό την δραστική μείωση των εκπαιδευτικών της παράλληλης στήριξης, έφερε την Υπουργική απόφαση για τα Ολοήμερα, ψήφισε τροπολογία που αυξάνει τον ελάχιστο αριθμό νηπίων από 7 σε 14 για τη δημιουργία τμήματος, προχωρά σε περικοπές στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Γυμνασίων, σε περικοπές των υπευθύνων στα Εργαστήρια σε Γυμνάσια και ΓΕΛ.

Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός,  τι μέτρα θα πάρει ώστε:
1.       Να εξασφαλίζει όλα τα απαραίτητα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό για να καλυφθούν τα 27.000 βεβαιωμένα κενά με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και όλοι οι αναπληρωτές που εργάστηκαν φέτος να επαναπροσληφθούν από την 1η Σεπτέμβρη και σε μία φάση. Όπως επίσης και με την απόλυση των αναπληρωτών μέσα στον Ιούνη να εξασφαλίσει για όλους, ένταξη στο ταμείο ανεργίας χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
2.       Όλα τα μαθήματα των ειδικοτήτων στο Δημοτικό (Φυσική Αγωγή, Μουσική, Πληροφορική, Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή, Ξένες Γλώσσες) να διδάσκονται μόνο από τις αντίστοιχες ειδικότητες. Για την παράλληλη στήριξη να υπάρχει ένα εκπαιδευτικός ανά μαθητή που έχει ανάγκη ειδικής εκπαιδευτικής στήριξης. Να μη μείνει κανένα παιδί που κάνει αίτηση η οικογένειά τους εκτός Ολοήμερου Δημοτικού και Νηπιαγωγείου. Να εγγράφουν όσα προνήπια κάνουν αίτηση στο Δημόσιο νηπιαγωγείο. Να επανέλθουν οι υπεύθυνοι στα εργαστήρια στα Γυμνάσια και τα Λύκεια.
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΜΘ΄
Παρασκευή 24 Ιουνίου 2016

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης):  Ολοκληρώνουμε με την τρίτη, με αριθμό 1023/21-6-2016 επίκαιρη ερώτηση δευτέρου κύκλου του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Ιωάννη Δελή προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τη λήψη μέτρων για την κάλυψη των αναγκών σε εκπαιδευτικούς για τη νέα σχολική χρονιά.
Θα απαντήσει ο παρευρισκόμενος Υπουργός, ο κ. Νικόλαος Φίλης.
Ορίστε, κύριε Δελή, έχετε τον λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Είναι η τελευταία μεν, κύριε Πρόεδρε, αλλά πολύ σημαντική.
Κύριε Υπουργέ, οι κυβερνήσεις αλλάζουν, μα το σκηνικό επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο και χειρότερο στα σχολεία της χώρας. Όταν αυτά ανοίγουν κάθε Σεπτέμβρη, εκτός από τις χρόνιες πληγές τους στις υποδομές και αφού βεβαίως προηγηθούν συγχωνεύσεις, συμπτύξεις, καταργήσεις κ.λπ., στις οποίες προχωρά το Υπουργείο, όπως και τώρα, αυτήν την περίοδο, τότε διαπιστώνονται αμέσως, στις αρχές του Σεπτέμβρη, οι τεράστιες ελλείψεις των σχολείων σε εκπαιδευτικούς.
Αυτές οι μεγάλες ανάγκες των σχολείων σε εκπαιδευτικούς καλύπτονται σταδιακά και ποτέ στο σύνολό τους από συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, τους οποίους το Υπουργείο προσλαμβάνει προσωρινά και όχι αμέσως, σε διάφορες διαδοχικές, αργόσυρτες φάσεις. Να πούμε εδώ ότι αυτές οι προσλήψεις εξελίσσονται μέχρι και τον Φλεβάρη και τον Μάρτη κάθε σχολικής χρονιάς.
Χιλιάδες είναι, λοιπόν, κάθε χρόνο, κύριε Υπουργέ, αυτοί οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί με τα τσακισμένα εργασιακά τους δικαιώματα, που ζουν με την αγωνία της πρόσληψης και που αφήνοντας πίσω τους οικογένειες και παιδιά, υποβάλλονται στη δοκιμασία της μετακίνησης από περιοχή σε περιοχή -κάθε χρόνο και διαφορετική- για να αναπληρώσουν ουσιαστικά τον ίδιο τους τον εαυτό.
Οι συνέπειες αυτής της απαράδεκτης τακτικής όλων των κυβερνήσεων, και της  δικής σας βεβαίως, είναι χιλιάδες οργανικές θέσεις να παραμένουν ακάλυπτες, είναι να χάνονται χιλιάδες διδακτικές ώρες από την αρχή της σχολικής χρονιάς, είναι να υπονομεύεται η σταθερότητα της παιδαγωγικής σχέσης που πρέπει να υπάρχει στην εκπαίδευση, παιδαγωγική σχέση η σταθερότητα της οποίας είναι τελείως απαραίτητη σε ευαίσθητες κατηγορίες όπως είναι τα νήπια, οι πρώτες τάξεις του δημοτικού, η Ειδική Αγωγή. Βεβαίως, είναι και η ανασφάλεια και η εργασιακή περιπλάνηση χιλιάδων εκπαιδευτικών.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Πολύ λίγο ακόμη χρόνο θα χρειαστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα της συνεχιζόμενης, κύριε Υπουργέ, εδώ και έξι χρόνια αδιοριστίας στην εκπαίδευση. Και από όσο ξέρουμε, ούτε για τη φετινή σχολική χρονιά, 2016-2017, προβλέπονται διορισμοί, που σε συνδυασμό, βέβαια, και με τις συνταξιοδοτήσεις μόνιμων εκπαιδευτικών, δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στα σχολεία, με λίγα λόγια στο δικαίωμα των παιδιών των λαϊκών οικογενειών στη μόρφωση.
Με υπολογισμούς ιδιαίτερα συγκρατημένους, με βάση δηλαδή τους είκοσι δύο χιλιάδες και πλέον αναπληρωτές οι οποίοι προσλήφθηκαν φέτος, με τα τρεις χιλιάδες επτακόσια κενά τα οποία ουδέποτε καλύφθηκαν φέτος, υπολογίζουμε ότι ο Σεπτέμβρης που θα έρθει θα βρει τα σχολεία με τα είκοσι επτά χιλιάδες κενά.
Θέλουμε να ακούσουμε, λοιπόν, από εσάς, κύριε Υπουργέ, τα εξής: Τι θα κάνετε για αυτά τα κενά; Θα εξασφαλίσετε όλα τα απαραίτητα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό για να καλυφθούν αυτά τα κενά; Θέλουμε να δεσμευτείτε εάν θα επαναπροσληφθούν από την 1η του Σεπτέμβρη και σε μία φάση όλοι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ή συμβασιούχοι που εργάστηκαν φέτος. Θα εξασφαλίσετε για όλους τους εκπαιδευτικούς, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, την ένταξή τους στο ταμείο ανεργίας; Θα εξασφαλίσετε, για να διδάσκονται τα μαθήματα των ειδικοτήτων από τις αντίστοιχες επιστημονικές ειδικότητες…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ολοκληρώστε, παρακαλώ.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Κλείνω, κύριε Πρόεδρε.
Θέλουμε να ξέρουμε αν θα υπάρχει ένας εκπαιδευτικός σε κάθε παιδί που χρειάζεται ειδική παράλληλη στήριξη. Τι θα κάνετε για να μην μείνει ούτε ένα παιδί εκτός του ολοήμερου σχολείου και νηπιαγωγείου, στο οποίο έχει κάνει αίτηση η οικογένειά του; Τι θα κάνετε για να εγγραφούν όλα τα προνήπια, διότι είναι πάρα πολλά αυτά που μένουν εκτός των δημόσιων δομών; Και τέλος, τι θα κάνετε με τους υπεύθυνους των εργαστηρίων στα γυμνάσια και στα λύκεια του οποίους καταργείτε;
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ευχαριστούμε κι εμείς.
Θα μου επιτρέψετε να δώσω μία συναδελφική συμβουλή: Μέτρησα έντεκα ερωτήματα. Αυτό δεν είναι επίκαιρη ερώτηση, είναι επίκαιρη επερώτηση και για να απαντήσει ο κύριος Υπουργός, πρέπει να μιλάει μισή ώρα. Το λέω για όλους μας. Επίκαιρη ερώτηση σημαίνει ένα-δύο ερωτήματα.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο. Θα έχετε, βεβαίως, και την ανοχή, όπως είχε και ο κ. Δελής, για να του απαντήσετε σε όσο το δυνατόν περισσότερα.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, το θέμα της εκπαίδευσης είναι πολύ σημαντικό και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με τη συνήθη αντιπολιτευτική ρητορική.
Βεβαίως, υπάρχουν ανάγκες πρόσληψης μονίμων εκπαιδευτικών. Και δεν δημιουργήθηκαν επί των ημερών μας αυτές, τις κληρονομήσαμε.
Κληρονομήσαμε, επίσης, ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα των κυβερνήσεων Σαμαρά και Βενιζέλου, που δημιουργούσε μια ραγδαία κατακρήμνιση των δημοσίων δαπανών για την εκπαίδευση. Φρενάραμε αυτό το πρόγραμμα στο 2,8% επί του ΑΕΠ. Αν σήμερα υπήρχε κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, θα ήταν 1,8% επί του ΑΕΠ και ξέρετε ποιες θα ήταν οι επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολείων και στις προσλήψεις του προσωπικού.
Το λέω αυτό για να μην είσαστε με τόση ευκολία στην εξίσωση «όλοι το ίδιο είστε». Δεν είμαστε όλοι το ίδιο. Εμείς δεν θέλουμε τους μαθητές μας πελάτες, όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, στα σχολεία, δεν θέλουμε σχολείο σκληρού ανταγωνισμού, δεν θέλουμε σχολείο το οποίο θα διώχνει τα παιδιά με τις ειδικές ανάγκες. Το αποδείξαμε και φέτος με τα μικρά, τα περιορισμένα δημοσιονομικά που είχαμε στη διάθεσή μας. Κάναμε επιλογές. Στην Ειδική Αγωγή για πρώτη φορά στα χρόνια που ζήσαμε, είχαμε προσλήψεις συμβασιούχων εκπαιδευτικών -δυστυχώς όχι μόνιμων, αναφέρθηκα νωρίτερα σε αυτό το θέμα-, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά και να δοθεί μια απάντηση στη διπλή αγωνία μιας ευαίσθητης κοινωνικής ομάδας που είναι τα παιδιά και οι γονείς των παιδιών με ειδικές ανάγκες.
Είναι προφανές ότι χρειάζονται προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στην εκπαίδευση και έχουμε πρόγραμμα για είκοσι χιλιάδες διορισμούς σε βάθος τριετίας, αρχής γενομένης απ’ τον Σεπτέμβριο του 2017. Θα θέλαμε από φέτος να γίνει αυτό, αλλά δεν κατέστη δυνατό, διότι υπήρχε η ανοιχτή διαπραγμάτευση. Και ξέρετε ότι από τη διαπραγμάτευση προκύπτει η δυνατότητα των προσλήψεων, του μόνιμου διορισμού δημοσίων υπαλλήλων.
Τώρα, αυτό το οποίο μπορέσαμε να κάνουμε σε σχέση με το μόνιμο προσωπικό, είναι επιτέλους να λυθεί το θέμα των εκπαιδευτικών του διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2008, τετρακόσιες πενήντα έξι θέσεις εργασίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση κυρίως σε σχολεία της περιφέρειας.
Σχετικά με το ζήτημα των αναπληρωτών επαναλαμβάνω πως χωρίς αναπληρωτές δεν μπορεί να λειτουργήσει το σχολείο, χωρίς χιλιάδες αναπληρωτές. Είναι προφανές ότι όσους αναπληρωτές κι αν πάρουμε -όχι είκοσι επτά χιλιάδες που λέτε εσείς, τριάντα χιλιάδες να πάρουμε- αν δεν γίνουν σοβαρές αναδιατάξεις στο εκπαιδευτικό προσωπικό, θα μοιάζει η εκπαίδευση ως ένα πιθάρι χωρίς πάτο.
Είσαστε εκπαιδευτικός. Γνωρίζετε από την εμπειρία σας ή από πληροφορίες συναδέλφων σας αν έχουμε περιοχές με τεράστια πλεονάσματα εκπαιδευτικών; Γνωρίζετε αν οι διπλανές περιοχές απ’ αυτές έχουν τεράστια κενά εκπαιδευτικών; Αυτός ο ανορθολογισμός υπακούει στην επιβίωση πελατειακών σχέσεων στον χώρο της εκπαίδευσης. Δεν πρόκειται εμείς να συμπράξουμε στο να συνεχιστεί η ιστορία της βιομηχανίας των αποσπάσεων και μάλιστα εκτός αιθούσης. Από φέτος είμαστε αποφασισμένοι να βάλουμε τέλος σε αυτήν την πραγματικότητα.
Δεύτερον, είναι προφανές ότι η πρόσληψη χιλιάδων αναπληρωτών υπακούει σε μια ιδιαίτερη νομοθεσία. Δεν είναι μόνιμο προσωπικό. Ορισμένοι απ’ αυτούς -όχι όλοι- καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και μάλιστα επί πολλά χρόνια. Για αυτούς τους αναπληρωτές είναι προφανές ότι χρειάζεται και μια ιδιαίτερη πρόβλεψη όταν έρθει η ώρα των μόνιμων διορισμών. Όμως, όχι για όλους. Κάποιος ο οποίος είναι αναπληρωτής για τρία, τέσσερα, πέντε χρόνια, γιατί πρέπει να εδραιώσει ένα ιδιαίτερο δικαίωμα έναντι άλλων σε σχέση με την επαναπρόσληψή του και σε σχέση και με την ιστορία του μόνιμου διορισμού;
Δεν θέλω να δημαγωγώ. Δεν μου αρέσει να μπαίνω σε κοινωνικούς εμφυλίους, σε κοινωνικό αυτοματισμό. Όμως, τέτοιες αντιλήψεις που δημιουργούν πλασματικά, κατά τη γνώμη μας, δικαιώματα, είναι δυνατόν να προκαλέσουν καταστάσεις κοινωνικού αυτοματισμού. Θέλει προσοχή.
Είναι προφανές ότι δεν απολύουμε κανέναν εκπαιδευτικό, διότι οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, οι αναπληρωτές δεν είναι μόνιμοι. Η έννοια της απόλυσης συναρτάται με ένα μόνιμο εργασιακό καθεστώς. Γιατί ξαφνικά την υιοθετείτε ως κόμμα αυτήν την έννοια; Δεν τη λέγατε ποτέ μέχρι τώρα. Τώρα την υιοθετήσατε. Είναι κι αυτό -επαναλαμβάνω αυτό που είπα στην αρχή- η φορά της αντιπολιτευτικής ρητορικής.
Προφανώς και φέτος θα πάρουμε αριθμό αναπληρωτών, που είναι αναγκαίος για να λειτουργήσει το σχολείο, της τάξης των είκοσι χιλιάδων. Ξαναλέω, της τάξης των είκοσι χιλιάδων. Αυτά είναι τα κενά που μπορούμε σήμερα να υπολογίσουμε. Όλοι τους από την πρώτη ημέρα, τον Σεπτέμβριο, στα σχολεία. Δεν θα χαθεί ούτε μία ώρα. Θα υπάρχουν παντού καθηγητές και βιβλία στα σχολεία. Αυτό που γίνεται επί τριάντα χρόνια περίπου στην εκπαίδευση, να χάνονται ώρες και μήνες πολλές φορές σε ορισμένα σχολεία, φέτος δεν θα υπάρξει. Δίνουμε τη μάχη το σχολείο να λειτουργήσει από την πρώτη μέρα, χωρίς προβλήματα, με όλους τους καθηγητές, με όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό και με τα βιβλία του.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Τα υπόλοιπα στη δευτερολογία σας, κύριε Υπουργέ.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Θα ήθελα όμως -και θα τελειώσω με αυτό- να σας πω το εξής: Το σχολείο υπάρχει χάριν των παιδιών, χάριν του δικαιώματος στην εκπαίδευση. Βεβαίως, ικανοποιεί και την πίεση για εργασία. Δευτερεύοντος, όμως. Η επιλογή του προσωπικού γίνεται με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες προσδιορίζονται επί τη βάση επιστημονικών εκπαιδευτικών κριτηρίων. Δεν γίνονται προκειμένου να ικανοποιηθεί γενικά -το δέχομαι- το αίτημα το κοινωνικό για εργασία, διότι στους καταλόγους που ανοίγουν αυτήν τη στιγμή οι αναπληρωτές, υπολογίζουμε να είναι περίπου εκατόν επτά χιλιάδες αιτήσεις για προσλήψεις αναπληρωτών. Δεν μπορούμε να πάρουμε τόσους. Θα γίνει επιλογή. Πώς θα γίνει η επιλογή; Με τι κριτήρια;
Ακούστηκε και νωρίτερα και στην ερώτησή σας ότι πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα στην Ειδική Αγωγή. Συμφωνούμε απολύτως. Φέτος, μετά από δέκα χρόνια, για πρώτη φορά ιδρύουμε εκατοντάδες νέα τμήματα ένταξης στην Ειδική Αγωγή. Μας λέγατε -κι εσείς προσωπικώς το λέγατε, το κόμμα σας-, ότι πηγαίναμε την Άνοιξη στη γραμμή της συμπερίληψης, δηλαδή το να μην γκετοποιούνται τα παιδιά με ειδική αγωγή και να μπαίνουν με διαφοροποιημένη διδασκαλία στην τάξη μέσα, γιατί θέλαμε να καταργήσουμε τα τμήματα ένταξης. Διαψευστήκατε. Θα διαψευστείτε και συντόμως σε αυτήν την προπαγάνδα. Τώρα μας λέτε ότι το κάνουμε γιατί δεν θέλουμε να έχουμε παράλληλη στήριξη. Δηλαδή, τι σημαίνει αυτό; Θα υπάρχει παράλληλη στήριξη…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, πρέπει να κλείσετε.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων):… η οποία παράλληλη στήριξη έχει να κάνει με χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ και όχι από κρατικό προϋπολογισμό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, κλείνουμε.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ολοκληρώνω.
Θα υπάρχει, λοιπόν, παράλληλη στήριξη όσες ώρες, για όσα παιδιά αποφασίζουν τα ΚΕΔΔΥ. Δεν αποφασίζει το Υπουργείο Παιδείας για το θέμα αυτό. Και πιστεύω ότι από την καλύτερη διαχείριση προσωπικού, θα προκύψει και αριθμός μόνιμου προσωπικού το οποίο θα κατευθυνθεί σε παράλληλη στήριξη.
Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κοιτάξτε, μιλάτε οκτώ λεπτά από τα τρία που είναι ο χρόνος. Θα κλείσετε τώρα, σας παρακαλώ.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Τελείωσα, κύριε Πρόεδρε. Δύο λεπτά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Όχι δύο λεπτά. Κλείνουμε τώρα. Έχετε δευτερολογία.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, συγνώμη. Μια μικρή κατανόηση. Είναι μεγάλο το θέμα που έφερε ο κύριος συνάδελφος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Σύμφωνοι, αλλά δεν μπορώ να κάνω ότι δεν καταλαβαίνω την παράβαση του Κανονισμού.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Κοιτάξτε την Αίθουσα για να δείτε τι σημαίνει παράβαση του Κανονισμού. Εκεί κοιτάξτε, όχι εμάς που συζητούμε τώρα μεταξύ μας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Αυτά τα σχολίασα πριν έρθετε.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Άρα, λοιπόν, ας προχωρήσουμε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Αλλά, αυτό δεν σημαίνει ότι θα αφήσω ασχολίαστα όλα τα άλλα.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ένα λεπτό. Ολοκληρώνω και λέω το εξής:
Φέτος τα σχολεία θα λειτουργήσουν από την πρώτη μέρα, με όσες πιστώσεις είναι αναγκαίο. Από την πρώτη μέρα! Μικρός αριθμός πιστώσεων, επειδή έχουμε να κάνουμε με πολύ προσωπικό, δεκάδες χιλιάδες προσωπικού. Θα το κρατήσουμε για ζητήματα που έχουν να κάνουν με κυήσεις κ.λπ. του εκπαιδευτικού προσωπικού. Μικρός αριθμός πιστώσεων.
Τελευταίο θέμα: Από φέτος, μετά από αρκετό καιρό μνημονιακής, δυστυχώς, καταστροφής στην εκπαίδευση, θα προχωρήσουμε στο άνοιγμα εγκαίρως όλων των δομών της εκπαίδευσης και της τυπικής, που αναφερόμαστε τώρα και της άτυπης, δηλαδή των ΙΕΚ και των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, από την αρχή της χρονιάς, από τον Οκτώβριο. Αυτή είναι η επιλογή μας. Επαναλαμβάνω, με στενά δημοσιονομικά -τα ξέρει ο κόσμος, δεν κάνουμε θαύματα- νοικοκυρεύουμε μια πραγματικότητα επί τη βάσει της αντίληψης ότι θέλουμε ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας. Μην δημιουργούμε μια υπερβολική κριτική εναντίον του δημόσιου σχολείου, που τελικά ωφελεί αυτούς που θέλουν να διώξουν από τη δημόσια εκπαίδευση υπέρ άλλων συμφερόντων τα παιδιά.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Θα έχετε σχετική ανοχή, κύριε Δελή, γιατί αλλού απαντήθηκαν, αλλού δεν απαντήθηκαν.
Ορίστε, έχετε τον λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Ευχαριστώ.
Πρώτα από όλα, κύριε Υπουργέ, λυπούμαστε γιατί θεωρείτε ότι η ερώτησή μας έγινε για λόγους αντιπολιτευτικής ή ικανοποιεί ανάγκες αντιπολιτευτικής τακτικής και ρητορικής.
Η ερώτησή μας μεταφέρει τις αγωνίες που υπάρχουν στον χώρο της εκπαίδευσης και αφορούν και τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τις οικογένειες, που πολλές από αυτές θα βρουν για άλλη μια φορά τα σχολεία, στα οποία θα φοιτήσουν τα παιδιά τους, χωρίς εκπαιδευτικούς.
Είπατε ότι κληρονομήσατε μια κατάσταση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Έτσι είναι. Κληρονομήσατε, αλλά οικοδομείτε κι εσείς πάνω σ’ αυτήν την κληρονομιά. Να μην θυμίσω βεβαίως την ψήφο σας, την από κοινού ψήφιση του τρίτου μνημονίου, το οποίο περιέχει πολύ συγκεκριμένες και για πρώτη φορά πρόνοιες για την εκπαίδευση. Μία απ’ αυτές, στις οποίες υπακούν και όλες οι ρυθμίσεις στις οποίες προβαίνετε –αποσπασματικές μεν αλλά με πολύ μεθοδικό τρόπο, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε-, είναι η περίφημη συμμόρφωση στις σημερινές δημοσιονομικές συνθήκες.
Μιλήσατε για τις εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες πρέπει να ορίζονται με επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια. Βεβαίως, αυτό είναι η μισή πλευρά της αλήθειας, γιατί η άλλη μισή είναι ότι οι εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως κι εσείς ο ίδιος αποδεχθήκατε, υπακούν και στους στενούς δημοσιονομικούς περιορισμούς.
Αλήθεια, το κριτήριο με το οποίο ένα τμήμα μαθητών μπορεί να έχει είκοσι πέντε παιδιά και με συν δέκα τα εκατό να ανεβαίνει ακόμα και στα είκοσι επτά και στα είκοσι οκτώ, είναι ένα επιστημονικό κριτήριο; Εμείς το αμφισβητούμε. Εμείς θεωρούμε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν τμήματα μαθητών με περισσότερα από είκοσι παιδιά και μάλιστα για τα νηπιαγωγεία και για τις μικρές τάξεις του δημοτικού πρέπει να είναι μέχρι δεκαπέντε.
Αυτόματα, αν δεχθούμε αυτό το επιστημονικό-παιδαγωγικό κριτήριο, θα χρειαστούν όχι μονάχα οι είκοσι επτά χιλιάδες εκπαιδευτικοί που χρειάζονταν πέρσι και που, όπως εσείς ο ίδιος παραδεχθήκατε –για τα επτά χιλιάδες κενά ήθελα να πω- από τους τελικά είκοσι τρεις χιλιάδες περίπου που εργάστηκαν πέρσι, εσείς υπολογίζετε ότι θα εργαστούν περίπου είκοσι χιλιάδες. Αυτό είπατε πριν από λίγο. Δεν θα καλυφθούν, δηλαδή, τα τρεις χιλιάδες επτακόσια κενά που υπήρξαν και δεν καλύφθηκαν και βεβαίως δεν θα καλυφθούν και τα κενά των συνταξιοδοτήσεων. Μιλάμε, δηλαδή, για έναν αριθμό της τάξης των πέντε, έξι, επτά χιλιάδων εκπαιδευτικών οι οποίοι δεν θα εργαστούν την επόμενη χρονιά, ακόμα και ως συμβασιούχοι, ακόμα και ως αναπληρωτές. Και αυτό ονομάζεται μόνο με μία λέξη: είναι απόλυση.
Μίλησα προηγουμένως για τα βήματα τα οποία ακολουθήσατε, τα μεθοδικά και προσεκτικά, με ενιαία λογική. Κατ’ αρχάς, υπάρχει το ζήτημα των τμημάτων ένταξης, που συνδέεται βέβαια και με την παράλληλη στήριξη στη λογική της συμπερίληψης. Θα δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα, αλλά η διάταξη της συγκεκριμένης τροπολογίας που κατατέθηκε στο Παράλληλο Πρόγραμμα, αν δεν απατώμαι, αναφέρει ότι η τακτική του Υπουργείου θα είναι αυτά τα παιδιά να μπουν στις κανονικές τάξεις και εκεί να έχουν τους εκπαιδευτικούς.
Θέλω να πω ότι στα τμήματα ένταξης γινόταν πάρα πολύ σοβαρή δουλειά. Κάλυπταν πραγματικές ανάγκες οι οποίες δεν καλύπτονταν στο σύνολό τους για όλα τα παιδιά, γιατί πολλά περισσότερα παιδιά ήταν αυτά που χρειάζονταν την φροντίδα των τμημάτων ένταξης.
Φέρατε την υπουργική απόφαση για τα ολοήμερα, με την οποία βάζετε όρους και προϋποθέσεις και αποκλείετε παιδιά λαϊκών οικογενειών που κάνουν αίτηση. Αυξήσατε τον αριθμό των παιδιών που φοιτούν στα νηπιαγωγεία και τον πήγατε στα δεκατέσσερα, χωρίς ποτέ να πείτε γιατί. Αυτό σημαίνει μείωση του αριθμού των νηπιαγωγών που θα χρειαστούν. Αλλάξατε το ωρολόγιο πρόγραμμα των γυμνασίων με υπουργική απόφαση και αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι θα έχουμε τουλάχιστον δύο με δύο χιλιάδες τριακόσιους λιγότερους εκπαιδευτικούς στα γυμνάσια, οι μισοί δηλαδή αναπληρωτές που προσλήφθηκαν. Μίλησα προηγουμένως για τους υπεύθυνους στα εργαστήρια.
Μιλάτε για την εκπαίδευση, κύριε Υπουργέ, αλλά πρέπει να θυμίσουμε εδώ ότι την περσινή χρονιά την ενισχυτική διδασκαλία, που είναι ένα ελάχιστο δείγμα, αν θέλετε, κυβερνητικού ενδιαφέροντος για τις πιο επιβαρυμένες κατηγορίες του λαϊκού πληθυσμού, την γεύτηκαν μόνο για έναν μήνα. Να δούμε τι θα γίνει από του χρόνου, αν και τα στενά δημοσιονομικά περιθώρια, όπως είπατε, δεν αφήνουν περιθώρια.
Τέλος, έχει και κάτι ακόμα σημασία εδώ –το είπαμε βέβαια και τότε, στον νόμο για την έρευνα– σε σχέση με τις αλλαγές που προωθείτε, τις μεθοδικές αν και αποσπασματικές: Υπάρχει η αιτιολογική έκθεση σε σχέση με την αύξηση του αριθμού των νηπίων από επτά σε δεκατέσσερα. Εσείς ο ίδιος γράφετε εδώ, ο νόμος δηλαδή, ότι αυτή η ρύθμιση συμβάλλει τα μέγιστα στην ορθολογική κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού και στην εξοικονόμηση δαπανών.
Αυτή είναι τελικά η καθοδηγητική ιδέα όλων των ρυθμίσεων και των μέτρων που προωθείτε, έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος της εκπαίδευσης, να κοστίζει όσο γίνεται λιγότερο στο κράτος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Δελή, ολοκληρώστε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Και θέλουμε, αν και απαντήσατε, να επιμείνουμε για μια ακόμη φορά να δεσμευτείτε ότι οι εκπαιδευτικοί που εργάστηκαν πέρσι, θα εργαστούν και φέτος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Απάντησε σε αυτό ο Υπουργός.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Συμμετέχουμε και ως πρόσωπα αλλά κυρίως ως παράταξη της Αριστεράς στην αγωνία των οικογενειών και των μαθητών για την έγκαιρη, εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Διαβεβαιώνουμε για άλλη μια φορά την Εθνική Αντιπροσωπεία ότι σε αντίθεση με τα ψέματα που ακούστηκαν πριν από δυο μήνες και είχαν σκοπό να υπονομεύσουν το δημόσιο σχολείο και να σπρώξουν γονείς προς την ιδιωτική εκπαίδευση, το ολοήμερο σχολείο θα λειτουργήσει φέτος σε όλη την Ελλάδα αναβαθμισμένο, για όλα τα παιδιά που ενδιαφέρονται και έχουν τις προϋποθέσεις βάσει του νόμου. Δεν αλλάζουμε τίποτε. Το ολοήμερο σχολείο είχε συγκεκριμένη λειτουργία και το αναβαθμίζουμε.
Θα έχουμε σχολεία με νέα γνωστικά αντικείμενα, όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα και όχι μόνο ένα στα τρία, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα. Θα έχουμε σχολεία με ξένη γλώσσα, με πληροφορική από την πρώτη τάξη του Δημοτικού. Θα έχουμε σχολεία με θεατρική αγωγή και καλλιτεχνικά μαθήματα σε αυτές τις τάξεις. Επαναλαμβάνω ότι θα έχουμε σχολεία τα οποία θα είναι με νέα γνωστικά αντικείμενα σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα. Αυτό είναι το ολοήμερο σχολείο ενιαίου τύπου.
Στις 13.15΄ τελειώνει το εξάωρο – και όχι επτάωρο, γιατί τα παιδιά δεν μπορούν να υπάρχουν μέσα επτά ώρες σε μη λειτουργικά κτήρια, με μοναδικό επιχείρημα όπως ακούγεται να υπάρχει μία ώρα διδασκαλίας παραπάνω – όχι για το παιδί αλλά για τον εκπαιδευτικό. Αυτήν τη λογική, να καθορίζουμε προγράμματα επί τη βάσει των εκπαιδευτικών αναγκών όπως λέγεται -δεν το υποστηρίζω, αλλά λέγεται- είναι λανθασμένη. Προγράμματα σπουδών καθορίζουμε επί τη βάση των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών.
Έχει ακουστεί και ένα άλλο δημαγωγικό στοιχείο και λυπούμαι γιατί προσχωρεί και το κόμμα σας σε αυτήν τη λογική. Επαναλαμβάνω ότι νέα εκπαιδευτικά αντικείμενα βάζουμε σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία και όχι στο ένα από τα τρία. Αλλά νέα εκπαιδευτικά αντικείμενα δεν σημαίνει ότι παντού θα υπάρχουν ειδικότητες. Από πού και ως πού; Ο δάσκαλος –και είστε εκπαιδευτικός- δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει μαθήματα, όπως είναι για παράδειγμα τα καλλιτεχνικά; Δεν έχει αυτήν τη δυνατότητα; Χρειάζεται ειδικότητα; Εσείς επικαλεστήκατε την αδιάσπαστη συναισθηματική σχέση και εκπαιδευτική ανάμεσα στο παιδί και τον δάσκαλο. Η γυμνασιοποίηση του Δημοτικού, να μπαινοβγαίνουν χάριν του δικαιώματος της εργασίας διάφορες ειδικότητες και να υποβαθμίζεται ο κεντρικός ρόλος του δάσκαλου είναι στοιχείο το οποίο ενισχύει τη συναισθηματική και παιδαγωγική σχέση του παιδιού με τον δάσκαλο;
Αυτά που λέω τα λέγατε και εσείς ως κόμμα, όταν ήρθε η κ. Διαμαντοπούλου και για λόγους πελατειακών σχέσεων, με λεφτά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που τελειώνουν, έβαλε τις ειδικότητες στα σχολεία και όχι τα ειδικά μαθήματα ή τα νέα γνωστικά αντικείμενα. Είναι δυνατόν σήμερα να ξεχνάμε αυτήν την καταλυτική κριτική που έκανε το εκπαιδευτικό κίνημα και η ΔΟΕ και όλα τα πολιτικά κόμματα στο χώρο της εκπαίδευσης για τη σκοπιμότητα –και όχι χρησιμότητα– αυτής της γυμνασιοποίησης του Δημοτικού Σχολείου; Θα μπορούσα και άλλα παραδείγματα να αναφέρω.
Όσον αφορά την ειδική αγωγή, δώσαμε εξετάσεις πέρσι και όπως βλέπετε κάτι καταφέραμε. Φέτος θα προχωρήσουμε και θα διαψεύσουμε τις Κασσάνδρες, οι οποίες βλέπουν παντού ότι έρχεται κάποια λαίλαπα και κάποια καταστροφή. Το δημόσιο σχολείο θα αναδειχθεί σε ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας και όχι σε ένα σχολείο με μαθητές πελάτες και με καθηγητές delivery.
Θα ήθελα επίσης να σας διαβεβαιώσω ότι θα ανοίξουμε δομές, όπως είναι η ενισχυτική διδασκαλία, από τον Οκτώβριο, όταν θα διαπιστωθούν οι παιδαγωγικές ανάγκες. Γιατί δεν μπορείς από τον Σεπτέμβριο να τις ανοίξεις, άμα δεν ξέρεις ποια είναι τα ζητήματα. Από τα τέλη Οκτώβριο θα τις ανοίξουμε.
Και θα υπάρξουν και άλλες δομές που θα ανοίξουν για την αξιοποίηση όλου του εκπαιδευτικού προσωπικού, για να πάψει να υπάρχει ένα πάρτι πελατειακών διευκολύνσεων, που έχουμε παρκαρισμένους εκπαιδευτικούς με πολλά πλεονάσματα σε μια περιοχή και στη διπλανή να υπάρχουν σχολεία που δεν μπορούν να λειτουργήσουν από ελλείψεις. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε πλεόνασμα σε ειδικότητες στα σχολεία και να προσλαμβάνουμε αναπληρωτές.
Το γνωρίζετε; Υπάρχει πλεόνασμα σε ορισμένες ειδικότητες, οι οποίες κρύβονται στον μηχανισμό των πελατειακών σχέσεων και προσλαμβάνουμε αναπληρωτές να κάνουν τη δουλειά που δεν κάνουν οι μόνιμοι. Είναι πολλοί; Και ένας να είναι –που δεν είναι ένας- έχει σημασία. Ο Έλληνας πολίτης φορολογείται, για να λειτουργήσει το σχολείο και οι άλλες δημόσιες υπηρεσίες. Δεν είναι δυνατόν να μην λαμβάνουμε υπ’ όψιν και να μην σεβόμαστε αυτήν τη θυσία του Έλληνα πολίτη.
Επαναλαμβάνω. Το σχολειά θα λειτουργήσουν χωρίς κενά από την πρώτη μέρα τον Σεπτέμβριο.




Δεν υπάρχουν σχόλια: