Το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης, εχθρικό προς τα φιλελεύθερα - αστικά ιδεώδη που έφερε η Επανάσταση του 1821, την αφορίζει (όπως είχε πράξει και στο παρελθόν στα Ορλωφικά, στις εξεγέρσεις του 1807, του 1808 κ.λπ.).
Στον αφορισμό του, ο Πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε' χαρακτήριζε την Επανάσταση «αχαριστία [...]συνοδευμένη και με πνεύμα κακοποιόν και αποστατικόν εναντίον της κοινής ημών ευεργέτιδος και τροφού, κραταιάς και αηττήτου βασιλείας», που «εμφαίνει και τρόπον αντίθεον»! Τους δε «ασεβείς πρωταίτιους», Μ. Σούτσο και Α. Υψηλάντη, τους καταδίκαζε ως «συμπράκτορες φιλελεύθερους», οι οποίοι «επεχείρησαν έργον μιαρόν, θεοστυγές και ασύνετον» και καλούσε τους πιστούς «να τους μισήτε και να τους αποστρέφεσθε». Το κείμενο διαβάστηκε από άμβωνος σε όλους τους χριστιανικούς πληθυσμούς, κάνοντας μεγάλη ζημιά στην υπόθεση του Αγώνα (ιδιαίτερα μεταξύ των αγροτικών πληθυσμών). Την ίδια στιγμή, προκάλεσε την κατακραυγή σημαντικού μέρους των καταπιεζόμενων λαών, που μέσα τους έκαιγε η φλόγα της Επανάστασης.
Στον αφορισμό του, ο Πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε' χαρακτήριζε την Επανάσταση «αχαριστία [...]συνοδευμένη και με πνεύμα κακοποιόν και αποστατικόν εναντίον της κοινής ημών ευεργέτιδος και τροφού, κραταιάς και αηττήτου βασιλείας», που «εμφαίνει και τρόπον αντίθεον»! Τους δε «ασεβείς πρωταίτιους», Μ. Σούτσο και Α. Υψηλάντη, τους καταδίκαζε ως «συμπράκτορες φιλελεύθερους», οι οποίοι «επεχείρησαν έργον μιαρόν, θεοστυγές και ασύνετον» και καλούσε τους πιστούς «να τους μισήτε και να τους αποστρέφεσθε». Το κείμενο διαβάστηκε από άμβωνος σε όλους τους χριστιανικούς πληθυσμούς, κάνοντας μεγάλη ζημιά στην υπόθεση του Αγώνα (ιδιαίτερα μεταξύ των αγροτικών πληθυσμών). Την ίδια στιγμή, προκάλεσε την κατακραυγή σημαντικού μέρους των καταπιεζόμενων λαών, που μέσα τους έκαιγε η φλόγα της Επανάστασης.
3 σχόλια:
ρε τσέλιγκα γίνονται αυτά απο παπάδες............μήπως κάνεις κάνα λάθος
Αν, αγαπητέ μου τσέλιγκα και φίλε ανώνυμε, δεν υπήρχαν "παπάδες" και "Γρηγόριοι", δε θα μπορούσαμε να γράφουμε εμείς τώρα τούτα δώ! Έγιναν λάθη και από την Εκκλησία, είναι σίγουρο αυτό. Όμως ήταν Αυτή που κράτησε τη φλόγα της ελπίδας και της πατρίδας αναμμένη τόσους αιώνες. Να έχουμε τις πρεσβείες του Αγίου Γρηγορίου του Ε, έτσι ώστε σύντομα να ξεπεράσουμε τις δύσκολες στιγμές που περνάμε σήμερα.
Οι ΠΑΠΑΔΕΣ πατέρα Παϊσιε - βλέπετε τη λέξη δεν την βάζω σε "" και την γράφω με ΚΕΦΑΛΑΙΑ - κράτησαν άσβηστη τη φλόγα της ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ 400 ολόκληρα χρόνια. ΟΧΙ οιδιάφοροι "ΓΡΗΓΟΡΙΟΙ" - αυτή τη λέξη την βάζω σε "" όπως κι εσείς. Οι διάφοροι "ΓΡΗΓΟΡΙΟΙ" και μέχρι τις μέρες μας ακόμα είναι ΠΑΝΤΑ με την ΕΞΟΥΣΙΑ. Ο χώρος είναι πολύ λίγος για διαχρονική ανάλυση. Και αν ανατρέξουμε ακόμα και στα εκκλησιαστικά κείμενα και όχι μόνο στις εγκυκλοπαίδειες θα φρίξουμε με τις ραδιουργίες αρκετών "ΓΡΗΓΟΡΙΩΝ" για να καθίσουν στον Πατριαρχικό θρόνο. ή μήπως στις μέρες δεν ξέρουμε βδομάδες ή και μήνες νωρίτερα όταν χειρεύει μία Μητρόπολη ποιος θα είναι ο επόμενος επίσκοπος πριν "την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος";;;;;; Τουλάχιστον σε ότι αφορά την πλήρωση της δική μας Μητρόπολης μετά την κοίμηση του κυρού Νικοδήμου ξέραμε πολύ πριν την συνεδρίαση της Ι.Σ. και της "επιφοίτησης του Αγίου Πνεύματος" ποιος θα ήταν Μητροπολίτης ΙΕΡΙΣΣΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΑΡΔΑΜΕΡΙΟΥ .Εσείς τα ξέρετε καλύτερα από μένα. Μια ερώτηση μόνο (που θα μπορούσε να ήταν η μοναδική μια και το σχόλιο της ανάρτησης μου αφορούσε την συγκεκριμένη ενέργεια) Αμφισβητείται την ενέργεια αυτή - που δεν ήταν και η μόνη - του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε΄
Δημοσίευση σχολίου